Medie peste 9, dar 3 la Evaluare
Supraevaluați sau ajutați de materiile simple? Este întrebarea care încearcă să explice diferențele între media de absolvire a elevilor de gimnaziu și nota finală la Evaluarea Națională. Dacă în cazul celor cu note mari există o concordanță între media la clasă și cea de la examen, în multe cazuri la cei cu note mici „prăpastia” este una cu adevărat „adâncă”.
De exemplu, un elev care a luat 2,50 la Evaluare a absolvit gimnaziul cu media peste 8, în timp ce un altul, care a fost notat cu 3,80 la română și 2,60 la matematică a terminat clasele V-VIII cu media 8,22. Cu 8,52 a finalizat gimnaziul și un elev care a picat Evaluarea Națională cu nota 3,40.
Un alt elev, care a fost admis la Liceul Tehnologic Turceni a încheiat 4 ani de gimnaziu cu media 9,17, în timp ce la examen a reușit să facă doar de 3,92. Cu media generală aproape 9,30 a absolvit și un copil din Văgiulești a cărui lucrare a fost notată cu 4,72. O situație similară este întâlnită și la Jupânești.
Diferențe mari sunt înregistrate și la cei care au reușit totuși să obțină notă de trecere. Un elev din Bustuchin a absolvit gimnaziul cu 9,40, dar Evaluarea Națională l-a notat cu 5,87, iar la Baia de Fier un elev de 9,60 a luat 5,87 la examen.
Diferență mare este și la Rovinari unde media generală a unui absolvent a fost 9,74 în timp ce nota de la Evaluare a fost 6,35.
Inspectoratul Școlar susține că diferențele semnificative sunt cauzate de notele la materiile ușoare, precum desen, educație fizică sau religie. Totuși inspectorii sunt de acord că la diferențe mari, probabil elevii sunt supraapreciați.
Câteva note de 10 nu pot ridica media la peste 9,70 dacă un elev este de 6. Profesorii supraapreciază elevii fie pentru „a-i stimula”, fie pentru a le ridica media de admitere la liceu, așa cum s-a întâmplat în multe cazuri dintre cele prezentate și nu numai. Problema se pune atunci când elevii nu își cunosc nivelul și consideră notele de la examene prea mici. În aceste cazuri se depun contestații și, așa cum s-a văzut și în acest an, nota poate scădea, iar impactul emoțional asupra copilului este și mai mare.
Un alt motiv pentru care notele sunt „umflate” de către profesori îl reprezintă „mândria părinților” că cel mic „este premiant”.