S-a trezit cu cardul gol
Un gorjean s-a trezit sâmbătă dimineața fără niciun ban după ce hackerii au intrat în posesia datelor personale și bancare. Bărbatul a primit vineri un email de la banca unde avea deschis cont, de pe o adresă similară companiei, în care i se cerea actualizarea măsurilor de securitate. În caz contrar, clientul nu ar mai fi avut acces la cardul bancar. Alăturat, un buton l-ar fi redirecționat pe client către site-ul pe care trebuia să își introducă datele personale.
Bărbatul a căzut în plasa hackerilor iar dimineața următoare banca l-a înștiințat că a activat o aplicație care facilitează plățile online. Verificându-și contul, a constatat cu stupoare că îi lipseau peste 22 000 de lei, iar istoricul tranzacțiilor arăta nu mai puțin de 10 plăți în Marea Britanie și în Estonia. Site-urile respective erau specializare în vânzarea de criptomonede, iar valoarea plăților efectuate varia între 25 și 2250 de euro, echivalent în lei, plus comisoane.
Mai mult, cardul păgubitului era de credit, iar o parte din suma furată aparținea băncii, astfel că gorjeanul a rămas și cu datorii. Cel în cauză a luat imediat legătura cu poliția și cu banca, însă prejudiciul nu se știe când și dacă va fi recuperat.
IPJ Gorj spune că numai de la începutul anului există 16 astfel de sesizări cu privire la săvârșirea infracțiunii de efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos și acces ilegal la un sistem informatic.
Oamenii legii recomandă ca la plăţile online să introduceţi adresa site-ului pe care intenţionaţi să efectuaţi plata şi să nu daţi click pe linkuri primite pe mail. În unele situaţii, acestea vă pot direcţiona către site-uri false, care le imită perfect pe cele ale comercianţilor. Înainte de a efectua tranzacţii online, verificaţi cât mai amănunţit produsul şi legitimitatea site-ului sau serviciului oferit.
De asemenea, trebuie să fiţi atenţi şi când se solicită efectuarea plăţii în străinătate, prin serviciile de transfer rapid de bani sau prin transfer bancar. Dacă se cere transferul către o persoană fizică şi nu de o firmă, este un alt semn de îndoială. Mai mult, înainte de a introduce datele cardului bancar, asiguraţi-vă că site-ul este securizat: în stânga sus va apărea un lăcăţel, iar adresa site-ului va începe cu HTTPS.
Nu deschideţi ataşamente primite de la persoane necunoscute, acestea pot conţine viruşi sau programe de tip malware. În situaţia în care primiţi mail-uri prin care vi se solicită datele cardului bancar, pentru actualizare sau pentru diferite scopuri, nu daţi curs acestor invitaţii! Banca nu vă va solicita niciodată prin mail aceste date. Daca veţi da click pe linkul din email, veţi fi, cel mai probabil, direcţionaţi către un site de tip phishing, care imita site-ul real al băncii unde vi se va cere să introduceţi datele cardului. În cazul plăţilor online, vi se vor solicita, de către comercianţi, numele înscris pe card, numărul cardului, codul CVV şi data expirării.
Daca vi se cer şi alte informaţii, cum ar fi codul PIN, nu introduceţi acesta date şi părăsiţi site-ul!
Banca în cauză știe despre astfel de atacuri informatice și chiar a publicat pe site-ul său o serie de informații pentru prevenirea unor astfel de incidente și le transmite clienților că nu va solicita niciodată să divulge, confirme sau modifice datele personale sau de autentificare bancară sau despre card prin accesarea unui link transmis prin e-mail, ori să acceseze aplicația de internet banking printr-o adresă URL transmisă prin e-mail.