“Mireasa Mortului” – poveste cu eros, viață, moarte, dar și deochi
Ieri, 30 martie, la Cinematograful “Sergiu Nicolăescu” din Târgu Jiu, a avut loc avanpremiera filmului “Mireasa Mortului”, o poveste a unei echipe de filmare franceze, care descoperă misticismul și superstițiile dintr-un sat izolat din România. “Mireasa Mortului” este poveste cu eros, viață, moarte, dar și deochi, o abordare îndrăzneață și originală a temelor fatalității și destinului. Regizorul român stabilit în Franța, Cornel Gheorghiță, propune spectatorului în acest film o poveste relativ diferită de ceea ce se vede în mod obișnuit în filmele românești recente, o poveste despre taine ale destinului, farmece, deochi, moarte și tradiții populare. Scenariul pendulează între real și paranormal, între thriller și drama, ce ridică întrebări cu substrat filosofic.
Martin, fotograf iconoclast, este sedus de câteva imagini trimise de prietenul său, regizorul Jacques, aflat în România, ca să filmeze un documentar despre cele trei momente din viața țăranului român: botez, nuntă și înmormântare. Ajuns acolo, Martin se îndrăgostește la prima vedere de Irina, muta satului. Dacă filmarea primelor două episoade ale trilogiei se desfășoară fără nicio dificultate, lucrurile stau cu totul altfel pentru cel de-al treilea episod, căci nimeni nu pare să mai moară în sat. Echipa decide să pună în scenă o înmormântare, implicându-i în jocul lor pe sătenii superstițioși care sfârșesc prin a respinge cu brutalitate relația dintre cei doi îndrăgostiți, Irina și Martin.
Amestec straniu de obiceiuri populare, credințe străvechi și putere a naturii încă nedescifrată pe deplin, filmul lui Cornel Gheorghiță provoacă spectatorul. E ca un joc, în care trebuie să încerci să ghicești ce se va întâmpla, dar mai ales de ce. Iar dacă nu vei putea să răspunzi cu certitudine ”de ce”, rămâne să completezi, la libera inspirație, tabloul format din apelul telefonic cu care începe pelicula, imaginea de la sfârșit a nou-născutului scos din cristelniță, tripticul despre care era vorba, întrebarea ”ce este predestinarea” și, desigur, bobii și cărțile de Tarot ale bătrânei pe care nimeni nu voia să o ia în seamă… Martin și fata surdo-mută se iubesc, și acesta pare a fi momentul care va declanșa cursul ulterior, tragic al evenimentelor. În fond, de la eliberarea orgasmică la cea prin moarte distanța poate fi teribil de mică.