Mega-afacerea din spatele „Festivalului Berii”
O anchetă făcută de jurnalistul de investigații Narcis Daju, pentru ziarul frontul.ro, scoate la iveală mega-afacerea din spatele „Festivalului Berii”, care începe, astăzi, la Târgu Jiu. Haideți să urmărim materialul publicat de jurnalistul de investigații Narcis Daju!
Potrivit frontul.ro, Primăria Târgu Jiu vă așteaptă la Festivalul Berii, ediția 2024, cu trei dintre cele mai amendate carmangerii din oraș, cu ”artiști” care proslăvesc consumul de droguri, alcoolismul și prostituția, și cu o firmă organizatoare care, de la înființare, din 2016, și până azi n-a avut niciun angajat, iar anul trecut a realizat o cifră de afaceri de doar 5000 de euro. În ultimii ani, cele mai importante orașe din România au învățat să devină atractive ca destinații turistice prin evenimentele publice pe care le organizează. Din păcate, Târgu Jiul rămâne foarte departe de acest deziderat.
Organizarea Festivalului Berii, a doua petrecere publică, după Zilele Orașului, ca importanță, a fost încredințată de Consiliul Local unei firme din comuna Borăscu – CSPL & S S.R.L. – fără angajați, cu o cifră de afaceri infimă anul trecut, în cadrul căreia ”prestează” administratorul Cristi Scurtu, mai cunoscut ca om de radio, fiul directorului general de la EDILITARA PUBLIC S.A., alias DJ RichOne, și Lucian Budulan, angajat și el la EDILITARA și apropiat al primarului Romanescu.
Prezența fiului lui Dăianu în anturajul acestei firme a fost suficientă pentru ca Romanescu să-i livreze anul acesta contracte prin încredințare directă de circa 40.000 de euro, adică de 8 ori mai mult decât toată cifra de afaceri a firmei pe anul trecut.
Potrivit frontul.ro, Romanescu a contractat această firmă să organizeze Festivalul Berii cu doar trei săptămâni înainte de începerea evenimentului. În ”acordul de colaborare” încheiat, pe de o parte Romanescu minte că Primăria nu cheltuie nimic, iar pe de altă parte tot el, Romanescu, își inserează obligația de a convovca autoritățile locale la o ședință tehnică, pentru bunul mers al evenimentului. Mai mult, deși firma n-are angajați, Romanescu invocă ”personalul specializat” al societății respective.
Aceleași minciuni le silabisește Romanescu și în declarații de presă. Că Primăria nu cheltuie nimic. Mai mult, deși are în subordine, în Primărie, un Compartiment de evenimente cu 6 angajați, condus de finul lui, Tibi Popescu, Romanescu ne anunță că de-acum înainte toate evenimentele publice vor fi externalizate. Către firme ”meseriașe” ca asta, de acum, firește.
Deși ”Primăria nu cheltuie nimic”, scoietatea de stat EDILITARA PUBLIC S.A. s-a ocupat toată săptămâna de amenajarea locației în care se desfășoară Festivalul Berii. Căci o firmă fără angajați, este evident, n-avea cu cine să miște un pai. În imaginile de mai jos, vedeți o cisternă a EDILITAREI cum umple cu apă o ”piscină” adusă pentru Festivalul Berii. Filmul mai probează și altceva. Că toată ”țigănia” a fost mutată de Romanescu de pe Insuliță, unde deranja niște vip-uri cu vile la sute de metri, lângă casele unor no-name-uri aflate la doar câțiva metri.
Jurnalistul de investigații Narcis Daju susține în ancheta din frontul.ro că directorul general Adrian Dăianu nu a facturat măcar un leu, firmei organizatoare, pentru aceste prestații.
Romanescu lasă impresia c-a găsit el niște eroi, la o firmă, care fac Festivalul Berii fără niciun leu de la Primărie. De fapt, este același algoritm care ascunde profituri colosale.
Rețeta este următoarea: se acordă exclusivitate unui brand de bere, care face o sponsorizare de zeci de mii de euro. În acest an, se va consuma doar un anumit brand de bere. Jurnalistul Narcis Daju susține că a adresat o solicitare scrisă acestei companii, întrebând cât a costat-o această exclusivitate, dar încă nu i s-a răspuns. Jurnalistul l-a contactat telefonic pe directorul lor zonal, Sorin Mihuț, care a spus că nu există nicio sponsorizare în bani și că brandul respectiv de bere oferă doar niște premii. N-a vrut să ne spună cuantumul lor, motivând că nu-l știe și că e-n concediu. Înțelegem, de-aici, că exclusivitatea e cam gratuită. Ce noroc, pe brandul respectiv, și ce ghinion pe celălalt, un mare producător de bere din România, că n-a ajuns el, ”moca”, să aibă o așa exclusivitate la Târgu Jiu.
Potrivit aceleiași anchete de pe frontul.ro, după ce-și asigură mare parte din buget dând această exclusivitate unui brand de bere, firma organizatoare îi cheamă ”la audieri”, chiar în sediul Primăriei Târgu Jiu – care, ați înțeles, n-are nicio treabă și ”nu cheltuie nimic” – pe niște patroni de carmangerii din oraș. Acestora li se explică faptul că ”e rugăminte de la domnul primar, să fie alături și de data asta, cu câte 5000 de euro”. Nu e clar dacă la negru sau nu, scrie jurnalistul Narcis Daju. Așadar, atât costă anul acesta amplasarea unei tarabe cu mici, la Festivalul Berii: 5000 de euro.
Așa se face că și anul acesta vom avea de ales să degustăm din ce vor arunca pe grătare trei dintre cele mai sancționate carmangerii din zonă. Jurnalistul Narcis Daju punctează că este vorba de carmangeria Luminiței Ciobescu, de la Rugi, campioană la contracte cu Primăria Târgu Jiu și amendată drastic ori de câte ori vine un detașament ANPC în zonă.
Apoi, este carmangeria AXA CARM a primarului PSD de la Stănești, Constantin Bicheru, care deține și un raion în Hala de Carne din Piața Mare, închis și el de ANPC la fiecare control. Și, în fine, carmangeria lui Nelu Cora, de lângă Piața Mică, închisă și ea de ANPC, din cauză de lipsă de igienă, carne alterată și multe altele.
Deși nu suflă înaintea Clanului Romanescu, ancheta de pe frontul.ro susține că toți cei trei se plâng că, după ce au plătit câte 5000 de euro doar ca să-și pună tarabele acolo, nu știu ce să arunce pe grătare ca să-și poată plăti și cei 6-7 angajați care prestează la fața locului. Sigur, marele lor avantaj este că, din moment ce au plătit unei firme de partid câte 5000 de euro, nu va fi niciun control în zonă și niciun bon fiscal emis. Ca-n fiecare an, ca la fiecare ”festival”.
Sigur, pentru ca cele trei carmangerii să-și scoată banii plătiți organizatorilor, n-a mai fost acceptat niciun alt grill sau grătar în zonă. Un sârb se plângea, zilele trecute, pe pagina de facebook a ”festivalului”, că și-a dorit să vină cu produse din țara lui, dar… n-a mai fost loc.
Alte câteva zeci de mii de euro se strâng, cumulat, de la toate celelalte tarabe prezente cu produse de bâlci la Festivalul Berii.
Al doilea ”magnet” care puteau aduce turiști la Festivalul Berii, pe lângă produsele gastronomice, este muzica. Chipurile, din moment ce și domnul primar a spus că nu s-a alocat niciun leu, ne gospodărim și noi cum putem, deci aducem tot ca până-acum: trei coceni și restul paie.
Bine, organizatorii spun că s-au bătut și cu niște capitale europene ca să facă rost, în doar trei săptămâni de la semnarea contractului de organizaare a Festivalului Berii cu Primăria Târgu Jiu, asemenea artiști. Pe zeci de mii de euro, firește.
În realitate, costurile sunt ridicole, și probăm asta prin contracte similare pe care le-am găsit în SICAP. Așadar, Lino Golden a cântat într-o comună pe 4000 de euro, iar Eva Timush a prestat la Liceul Mătăsari, cu toată trupa ei, pentru doar 1500 de euro.
Dar, cel mai de neînțeles aspect, care ne-a determinat să realizăm această anchetă de presă, este ”reușita” Primăriei Târgu Jiu de a aduce din nou, la o petrecere publică, așa cum este Festivalul Berii, ”artiști” care proslăvesc drogurile, consumul de alcool până la inconștiență și practicarea prostituției. S-a reușit chiar aducerea unui ”influencer”, Costi MAx, care povestește cum s-a prezentat la examenul de bacalaureat mort de beat. Pentru edificarea cititorilor frontul.ro, Narcis Daju a realizat un scurt colaj cu manifestările ”artistice” ale celor care vor ”încânta” localnicii la Festivalul Berii.
Așadar, Primăria Târgu Jiu continuă așa cum ne-a obișnuit. Nu mai departe de anul trecut, în cadrul unui concert care a costat 100.000 de lei, bani publici, tinerii din Târgu Jiu au fost înjurați de artiști similari, selecționați de ”specialiștii” din jurul primarului Romanescu.