Document: Curtea de Conturi a descoperit un prejudiciu de peste 127.000 lei la Primăria Scoarța

Curtea de Conturi a descoperit un prejudiciu uriaș la Primăria Scoarța: peste 127.000 de lei. Raportul arată că primarul, viceprimarul și angajații au beneficiat, pe parcursul anului trecut, de salarii și indemnizații majorate ilegal. Potrivit raportului Curții de Conturi, sumele au fost acordate prin aplicarea eronată a legislației.
Rapotul întocmit de Curtea de Conturi:
Urmare auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Unitatea Administrativ Teritorială a Comunei Scoarța pentru anul 2024, au fost constatate erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, precum și aspecte calitative care sunt semnificative prin natură și context, fiind discutate și cu conducerea entității, după cum urmează:
Au fost constatate neconformități la nivelul ordonatorului principal de credite în ceea ce privește conducerea evidenței patrimoniului, indicatorul Active necurente fiind denaturat cu suma de 1.106.701,23 lei, datorită menținerii în mod nejustificat, în soldul contului 231,,Imobilizări corporale în curs de execuție”, a valorii unui obiectiv de investiții, deși lucrările au fost finalizate și recepționate în data de 07.08.2024.
U.A.T.C. Scoarța, în calitate de investitor, avea obligativitatea, în 5 zile de la primirea notificării privind finalizarea lucrărilor, să convoace factorii implicați în vederea efectuării recepției la terminarea lucrărilor.
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către Comuna Scoarța pentru anul 2024, au fost constatate în cadrul situațiilor financiare și alte erori ale căror valori individuale sunt situate sub nivelul pragului de semnificație după cum urmează:
1. A fost identificată o eroare de separare a exercițiilor în sumă de 90.207 lei, determinate de înregistrarea în conturi de cheltuieli ale anului curent a indemnizațiilor persoane cu handicap aferente anului anterior, contrar reglementărilor contabile care prevăd ca erorile contabile aferente exercițiilor precedente se efectuează în contul 117 „Rezultatul reportat”, situație similară fiind identificată și în cazul indemnizațiilor persoanelor cu handicap, aferente lunii decembrie 2024, neînregistrate și neraportate în situațiile financiare ale anului auditat, în sumă de 108.107 lei;
2. Înregistrarea și raportarea în categoria de mijloace fixe a unor bunuri în valoare de 75.258 lei care nu îndeplinesc condițiile legale pentru a fi încadrate în această categorie, respectiv au valoare mai mică decât limita prevăzută de reglementările în vigoare, și pentru care a fost calculată amortizare în valoare de 75.258 lei, fiind majorate cheltuielile de capital și denaturat rezultatul reportat cu amortizare calculată în anii anteriori. Eroarea a fost remediată în timpul misiunii.
Probleme/incidente legate de conformitate identificate în timpul auditului:
1. Prejudicierea bugetului local cu suma de 127.684 lei
a) Cheltuielile cu indemnizațiile celor doi demnitari, contribuțiile sociale aferente, precum și cheltuielile cu contribuția asiguratorie de muncă raportate în situațiile financiare au fost majorate nelegal cu suma de 35.754 lei, din care: -7.238 lei (7.079 lei indemnizații demnitari și 160 lei contribuția asiguratorie de muncă) urmare a stabilirii eronate a cuantumului acesteia prin raportare la valoarea salariului minim pe economie valabil pentru anul 2023, respectiv la valoarea de 3300 lei contrar prevederilor OUG 115/2023 care prevede că începând cu 01.01.2024 cuantumul salariilor se majorează cu 5% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023; – 9.155 lei (8.954 lei indemnizații demnitari și 201 lei contribuția asiguratorie de muncă) urmare a acordării începând cu luna august 2024 a sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă în procent de 10%; – 19.361 lei (18.935 lei indemnizații demnitari și 426 lei contribuția asiguratorie de muncă) reprezintă majorarea indemnizației cu un spor în procent superior celui corespunzător numărului și valorii proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile aflate în implementare.
b) Majorarea cheltuielilor cu salariile și contribuțiile sociale aferente angajaților, precum și cheltuiala cu contribuția asiguratorie de muncă raportate în situațiile financiare cu suma de 91.930 lei, din care: – 49.279 lei (48.195 lei drepturi de personal și 1.084 lei contribuție asiguratorie de muncă) majorare salarială stabilită eronat în luna ianuarie prin raportare la valoarea salariului minim pe economie valabil pentru anul 2023, respectiv la valoarea de 3300 lei contrar prevederilor OUG 115/2023; – 42.651 lei (41.712 lei drepturi de personal și 939 lei contribuție asiguratorie de muncă) majorarea salariilor personalului nominalizat în echipele de proiecte finanțe din fonduri europene nerambursabile cu un spor care a condus la depășirea nivelului indemnizației lunare a funcției de viceprimar majorată cu sporul corespunzător fondurilor europene nerambursabile aflate în implementare.
Bugetul local fiind prejudiciat cu aceste sume.
2. Bugetul local al comunei Scoarța a fost prejudiciat cu suma de 7.201 lei, reprezentând debite de natura impozitelor și taxelor, precum și amenzi nerecuperate în termenul legal de prescripție ca urmare a faptului că sumele datorate bugetului local nu au fost urmărite, entitatea nu a procedat la aplicarea tuturor procedurilor de executare silită în vederea recuperării acestora. Eroarea a fost remediată în timpul misiunii.
3. Urmare a neîndeplinirii obiectivului anual de reducere a cantităţii de deşeuri eliminate prin depozitare în anul 2023, UATC Scoarța a transferat în anul auditat către fondul de mediu contravaloarea contribuţiei de 50 lei/tonă aplicată diferenţei dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare în sumă totală de 17.527 lei.
4. Înregistrarea eronată în contul de creanțe ale bugetului local a unor sume în valoare de 83.030 lei, reprezentând drepturile salariale pentru asistenții comunitari suportate de bugetul de stat (Ministerul Sănătății), generând majorarea nejustificată a rulajul contului 464 „Creanțe ale bugetului local”.
5. Entitatea nu a respectat obligația de a transmite trimestrial, în SEAP, o notificare cu privire la achiziţiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puţin obiectul, cantitatea achiziţionată, valoarea şi codul CPV, cu excepţia achiziţiilor realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP.
Raportul integral al Curții de Conturi: