Cumpărăturile online sunt sigure?
Pandemia a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online.
Conform unui studiu realizat la nivel național, numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de 2019. În concluzie, numărul cumpărăturilor online a crescut cu 8% în 2020 față de 2019.
Românii preferă cumpărăturile online în defavoare cumpărăturilor fizice. Respondenții au declarat în cadrul studiului că se simt inconfortabil să facă cumpărături din magazinele tradiționale pentru că acestea sunt prea aglomerate și nu respectă regulile de distanțare.
Deși cumpărăturile online sunt mai rapide și mai comode decât plimbările tradiționale prin magazine, riscurile în acest caz sunt și ele mai ridicate: șansele de a întâlni un infractor cibernetic sunt de zeci de ori mai mari decât șansele de a întâlni un hoț real.
Tocmai pentru a prevenii cetățenii, Inspectoratul de Poliție Județean Gorj transmite o serie de recomandări pentru realizarea cumpărături online în siguranță.
Una dintre cele mai des întalnite fraude în mediul online sunt vânzările fictive. Falșii comercianți publică anunțuri de vânzare, însă după ce plata a fost efectuată, produsele nu ajung la destinatar. De asemnea, sunt trimise mai multe email-uri de pe adrese nelegitime.
IPJ transmite recomandări și legate de plata în avans a bunurilor, cerând cetățenilor să fie mult mai atenți când optează pentru o astfel de tranzacție: să cunoască situația financiară de pe card, atât înainte, cât și după; să ceară documentele de proveniență ale bunurilor (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător și să tipărească sau să salveze comanda, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării.