Cum cer ajutor la 112 persoanele hipoacustice
Sute, chiar mii de apeluri sunt efectuate zilnic la 112. Pentru diferite probleme care necesită intervenție imediată, oamenii sună ls numărul unic de urgență și primesc sprijin. Fie că au nevoie de o ambulanță, pompieri sau un ehipaj de poliție, în funcție de cele spuse de apelant, dispecerii direcționează evenimentul către unitățile de specialitate. Totuși, există situația în care apelantul nici nu poate auzi ce i se spune dar nici nu poate vorbi, iar un dialog în acest caz este aproape imposibil.
În astfel de cazuri se regăsesc persoanele cu dizabilități de auz sau de vorbire. Pentru ele a fost implementat serviciul SMS 113.
Pentru a accesa serviciul SMS 113, persoanele cu dizabilități trebuie să se înregistreze în baza de date a SNUAU cu numărul de telefon mobil pe care îl vor folosi pentru anunțarea urgențelor, conform procedurii de înregistrare.
După intrarea în baza de date, în cazul în care apare o urgență, numărul de apel va fi tot 112, însă va fi furnizată în sistem informația de localizare de tip Cell ID/Sector ID.
Apelul va fi preluat de un operator STS din cadrul Serviciului de urgență 112 care nu va iniția un dialog, ci va închide legătura telefonică deoarece îi va fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilități de auz și/sau de vorbire. În continuare, apelantul va primi un SMS cu textul: „TRIMITETI SMS LA 113 CU URGENTA SI ADRESA INCIDENTULUI”.
Cei în dificultate vor răspunde printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgența și indicând cu exactitate adresa, inclusiv județul. Este indicat să nu fie folosite diacritice, pentru a scrie și a transmite mesajul cât mai rapid.
După transmiterea acestor informații, este posibil ca apelantul să mai primească mesaje din partea operatorului STS din cadrul Serviciului de urgență 112 cu întrebări suplimentare.
Operatorul va transmite apoi datele obținute către agențiile specializate de intervenție din județul precizat, care vor interveni în urgența întâmpinată.
În baza OUG nr. 34 / 2008, pentru persoana înregistrată, transmiterea şi recepţionarea SMS-urilor la numărul 113 sunt gratuite. Totodată, garantarea transmiterii mesajelor de tip SMS este în responsabilitatea operatorului de telefonie mobilă.