Combinația fatală: SJU și SJA Gorj
Sistemul de sănătate din Gorj primește lovitură după lovitură. Neregulile Spitalul Județean de Urgență par să fie completate de Serviciul de Ambulanță Gorj, iar împreună crează un tablou negru care ar susține într-o oarecare măsură vorbele unui parlamentar de Gorj în plin plen. Raportul Corpului de Control descrie un serviciu sanitar deficitar, iar unele nereguli sunt atât de vechi încât ne putem întreba dacă nu cumva au mai avut de suferit și alți oameni înainte, ori ce s-ar fi întâmplat dacă decesul inspectorului DSP nu ar fi demarat un val de anchete.
Parcul auto al Serviciului Județean de Ambulanță Gorj este compus din 51 de autosanitare alocate stației centrale de la Târgu Jiu și altor 6 substații din orașe care dețin spitale. Dintre acestea, 21 au buletinele de verificare periodică expirate din iulie 2020. Cu alte cuvinte, aproape jumătate din parcul auto SAJ Gorj este neverificat de mai bine de doi ani și jumătate, în condițiile în care avizul de utilizare al dispozitivelor medicale are termen de valabilitate 2 ani, iar toate aceste ambulanțe circulă și transportă pacienți în fiecare zi.
Normele prevăd ca deținătorii unităților mobile de intervenție au obligația de a solicita emiterea buletinului de verificare periodică a dispozitivelor medicale cu minim 6 luni înainte de expirarea termenului de valabilitate a avizului de utilizare. Așadar, cererile trebuiau depuse în ianuarie-februarie 2020, când pandemia nu făcea ravagii pentru a o avea ca pretext.
Mai mult, au fost încheiate două contracte de furnizare a serviciilor pentru service și întreținere aparatură medicală cu Centrul Județean de Aparatură Medicală Dolj și cu o persoană fizică autorizată. Robu Florea Ion ar fi trebuit să se ocupe de instruirea personalului care utilizează aparatura pe care tot el o repară, verifică și întreține, iar contractul prevede și consultații de specialitate tehnică. Contractul cu Robu a fost încheiat în urma cumpărării directe și nu a unei licitații publice, iar Serviciul Județean de ambulanță îl plătește pe acesta cu 3150 de lei lunar, plus alte câteva sute de lei pentru piesele pe care acesta le schimbă. De asemenea, nu există niciun caiet de sarcini, competența ofertantului fiind clasificată de autoritatea contractantă, adică SAJ Gorj. Persoana Fizică Autorizată responsabilă cu aparatura este din Craiova și pare un ofertant fidel al serviciilor de ambulanță din Oltenia, figurând cu peste 120 de cumpărări directe în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Una dintre cele mai grave probleme care se leagă și de moartea inspectorului DSP este legată de ventilatorul ambulanței, care se pare că nu este la prima defecțiune. În 23 aprilie a fost solicitată repararea acestuia din cauza presiunii prea mari, iar în 18 decembrie a fost înregistrată o nouă solicitare, soluționată abia în ianuarie când aparatul a fost preluat în service. Pe 8 martie, după incidentul Dobrin, ambulanța a fost verificată și s-a constatat defect cablul de alimentare al ventilatorului, fapt ce a dus la crearea unui scurt circuit manifestat prin arderea siguranței de protecție.
Așadar, siguranța nu s-a ars în mod neprevăzut așa cum a declarat managerul Mitroi la acea vreme, ci improvizația personalului prin lipirea cablului cu bandă izoleră a produs defecțiunea la tabloul de siguranțe.
Mai mult, ventilatorul are peste 100 de alarme de utilizare și nici nu s-a putut găsi tubulatura aparatului pentru a putea fi verificată.
Grav este și că în actele prezentate cu referire la instruirea personalului medical în vederea folosirii ventilatoarelor de oxigen, figurează ca participante la instruire doar 3 persoane, printre care Constantin Mitroi și Dan Vîlceanu, adică managerul și directorul medical, niciun medic sau asistent care lucrează efectiv cu aparatul nefiind instruit în acest sens.
Raportul a fost trimis Ministerului Sănătății, dar și poliției județene, fiind indicii rezonabile de săvârșire a unor posibile infracțiuni de natură penală. Prefectul spune că după ce va citi detaliat raportul Corpului de Control, dacă va considera necesară demiterea lui Mitroi, o va cere public.
Managerul Constantin Mitroi a fost contactat pentru un punct de vedere, dar nu a răspuns la telefon.
Cu atâtea defecțiuni și nereguli, „Salvarea” nu mai pare a fi o salvare, mai ales că pacienții sunt transportați la unități sanitare care nu de puține ori au probleme legate de competență, aparatură sau de condiții.